AJUDES VEHICLES DANA

Ajudes vehicles dana

DECRET 5/2025, de 14 de gener, del Consell, pel qual s'aproven les bases reguladores i el procediment de concessió directa d'ajudes urgents per a reparar les conseqüències econòmiques derivades de la destrucció de vehicles sinistrats durant el temporal de vent i pluges iniciat el 29 d'octubre de 2024 en la Comunitat Valenciana.

 

RESOLUCIONS DE CONCESSIÓ PUBLICADES EN L'APARTAT DE RESOLUCIONS

 

Dades necessàries per a la sol·licitud:

- NIF (DNI o NIE), nom i cognoms.

- Matrícula del vehicle sinistrat.

- Número de l'expedient assignat al sinistre pel Consorci de Compensació d'Assegurances o, en defecte d'això, per l'entitat asseguradora i identificació d'esta.

- Identificació del compte bancari titularitat de la persona beneficiària de l'ajuda.

- Declaració responsable dels aspectes indicats en l'apartat d'esta pàgina web "Informació a emplenar en la sol·licitud".

 

No cal aportar cap documentació. En la presentació telemàtica bastarà amb emplenar els formularis que apareixeran una vegada accedisca al tràmit, incloent les declaracions responsables, i en la presentació presencial l'emplenaran els empleats de les oficines de post-emergència.

 

Com i on puc presentar la sol·licitud?

A) Presentació telemàtica (recomanada)

Passos:

1. Sol·licitud de cita prèvia, la qual li indicarà els dies que pot presentar la sol·licitud. Enllaç:

https://eturnos.gva.es/eturnos-front/DANA_VEHIC/index.html?idioma=ca 

Amb una sola cita prèvia una mateixa persona podrà presentar diverses sol·licituds per a diferents vehicles.

2. Presentació de la sol·licitud. Cal obtindre la cita prèvia del pas 1 i presentar la sol·licitud en el termini indicat. Enllaç:

https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=102512

 

B) Virtualment: si no disposa de certificat digital, pot presentar la seua sol·licitud a través de l'Oficina Virtual d'Atenció Ciutadana (es requerix telèfon mòbil o ordinador amb càmera per a realitzar la seua identificació). Enllaç:

https://aciara.gva.es/va/oficina-virtual-de-atenció-a-la-ciutadania

 

C) Presentació presencial

En les oficines de coordinació de la postemergència creades per la Generalitat. Llistat d'oficines:

https://aciara.gva.es/es/llistat-oficines-de-coordinacio-de-la-postemergència

En la presentació presencial no fa falta la cita prèvia en línia de l'apartat A). En funció del municipi en el qual desitge presentar la sol·licitud, pot ser que l'ajuntament sí que done cita prèvia. Haurà de consultar-ho amb l'ajuntament corresponent.

 

Termini de presentació: fins al 28 de febrer

Document de preguntes freqüents

Guia presentació telemàtica de sol·licituds

Persones beneficiàries. Requisits

Seran beneficiàries de les ajudes les persones físiques, tant si exercixen activitats econòmiques com si no, en les quals concórreguen els següents requisits:

 

A) Que siguen propietàries d'un vehicle que es trobe assegurat, que haja resultat sinistrat com a conseqüència directa del temporal de vent i pluges iniciat el 29 d'octubre de 2024 en la Comunitat Valenciana, i que es trobe enquadrat en alguna de les següents categories de l'Annex II del Reglament General de Vehicles, aprovat pel Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre:

1) Ciclomotors:

03 Ciclomotor

2) Motocicletes:

04 Motocicleta

05 Motocarro

06 Automòbil de tres rodes

3) Turismes, furgonetes i vehicles similars 

10 Turisme

17 Pick-up

20 Camió MMA ≤3.500 kg

24 Furgó/furgoneta MMA ≤ 3.500 kg

30 Derivat de turisme

31 Vehicle mixt adaptable

 

B) Que hagen iniciat, abans de la sol·licitud de l'ajuda, una reclamació al Consorci de Compensació d'Assegurances o, en defecte d'això, a l'asseguradora del vehicle sinistrat. Esta circumstància s'acreditarà, inicialment, mitjançant la consignació en la sol·licitud de l'ajuda del número d'expedient assignat al sinistre pel Consorci de Compensació d'Assegurances o, en defecte d'això, per l'entitat asseguradora del vehicle.

 

C) Que el vehicle haja sigut baixa en la Direcció General de Trànsit amb motiu dels danys ocasionats per la DANA. Per a la concessió inicial de les ajudes serà suficient que es justifique la baixa temporal del vehicle en la Direcció General de Trànsit i es manifeste el compromís de tramitar la baixa definitiva del vehicle quan siga possible i, en tot cas, abans del 31 de desembre de 2025. 

Quantia de les ajudes

La quantia de l'ajuda ascendirà als següents imports en funció de la categoria del vehicle sinistrat:

  1. Ciclomotors: 250 €
  2. Motocicletes: 750 €
  3. Turismes, furgonetes i vehicles similars: 2.000 €
  4. Turismes, furgonetes i vehicles similars adaptats per a persones amb mobilitat reduïda: 2.500 €. Serà necessari que el vehicle conste en el Registre de Vehicles de la Direcció General de Trànsit com construït o modificat per a la conducció per persones de mobilitat reduïda.

Termini i forma de presentació de sol·licituds

Termini

Les sol·licituds podran presentar-se des de l'endemà de la publicació del Decret de la convocatòria en el DOGV fins al 28 de febrer de 2025.

Com i on puc presentar la sol·licitud?

A) Presentació telemàtica (recomanada)

Guia per a la presentació telemàtica de la sol·licitud

Per a agilitzar la seua tramitació i resolució, la sol·licitud es presentarà preferentment de manera telemàtica a través del procediment habilitat en la seu electrònica de la Generalitat Valenciana.

Si la sol·licitud es presenta de manera telemàtica, els passos són:

1. Sol·licitud de cita prèvia, la qual li indicarà l'interval de temps per a poder presentar la sol·licitud. La sol·licitud es considerarà presentada el dia i hora de la sol·licitud de cita prèvia, sempre que s'haja presentat en la franja horària assignada. Enllaç:

https://eturnos.gva.es/eturnos-front/DANA_VEHIC/index.html?idioma=ca 

(Disponible a partir de les 9:00 del dia 16/01/2025)

2. Presentació de la sol·licitud dins del termini fixat per la cita prèvia. Enllaç:

https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=102512

 

B) Virtualment: si no disposa de certificat digital, pot presentar la seua sol·licitud a través de l'Oficina Virtual d'Atenció Ciutadana (es requerix telèfon mòbil o ordinador amb càmera per a realitzar la seua identificació). Enllaç:

https://aciara.gva.es/va/oficina-virtual-de-atenció-a-la-ciutadania

 

C) Presentació presencial

Així mateix, la sol·licitud podrà presentar-se presencialment en les oficines de coordinació de la postemergència creades per la Generalitat i que poden consultar-se en el següent enllaç:

https://aciara.gva.es/va/llistat-oficines-de-coordinacio-de-la-postemergència

Vull actuar com a representant

En la presentació telemàtica la persona que actue com a representant ha de constar:

- En el registre de representants de la Generalitat

- En el Registre Electrònic d'Apoderaments de l'Administració General de l'Estat

- O ser un professional adherit a un conveni de col·laboració en relació amb la presentació telemàtica de documents amb transcendència tributària davant l'Agència Tributària Valenciana

 

Si no es troba en un d'estos casos i desitja actuar com a representant del sol·licitant, haurà de presentar la sol·licitud presencialment en alguna de les oficines de post-emergència de la Generalitat. En este cas, serà necessari presentar el model de representació adjunt en l'Annex 1 del Decret (disponible en l'apartat "Documentació a aportar" d'esta pàgina web) emplenat i acudir amb els documents d'identitat originals de representant i representat.

Informació a complimentar en la sol·licitud

a) Nom, cognoms i NIF de la persona sol·licitant de l'ajuda. Este NIF ha de coincidir amb el NIF de la persona titular principal del vehicle que figure en el Registre de Vehicles de la Direcció General de Trànsit.

b) Número de matrícula del vehicle sinistrat.

c) Número d'expedient assignat al sinistre pel Consorci de Compensació d'Assegurances o, en defecte d'això, per l'entitat asseguradora, i identificació d'esta.

d) Identificació del compte bancari titularitat de la persona física beneficiària de l'ajuda en la qual es rebrà el pagament de la subvenció

e) Declaració responsable de la persona sol·licitant sobre els següents aspectes:

• Que complix els requisits exigits per a ser persona beneficiària de l'ajuda. 

• Que complix els requisits establits en l'article 13.2 de la Llei General de Subvencions, a excepció dels epígrafs e) i g).

• Que la titularitat del compte bancari correspon a la persona sol·licitant de l'ajuda.

• En cas de cotitularitat del vehicle sinistrat, en la declaració es reconeixerà l'obligació d'entregar a la resta de persones cotitulars la part proporcional de l'ajuda que els corresponga.

• En el cas de vehicle afectat a l'activitat d'un empresari o professional autònom, que no ha rebut ajudes de minimis que, sumades a la regulada en este decret, excedisquen els límits establits en el reglament de minimis que resulte d'aplicació, en compliment del que s'establix en els articles 7.4 del Reglament (UE) 2023/2831 i 7.5 del Reglament (UE) núm. 1408/2013.

Forma de pagament

El pagament de les ajudes es realitzarà mitjançant transferència al compte bancari indicat pels beneficiaris. L'import de l'ajuda es lliurarà en un únic pagament.

Una vegada ordenat el pagament no podrà sol·licitar-se la modificació del número de compte.

Altres qüestions

Si he perdut més d'un vehicle, quantes sol·licituds he de presentar?

En el cas d'haver perdut més d'un vehicle per la DANA, haurà de presentar-se una sol·licitud per cada vehicle perdut del qual siga propietari el sol·licitant. Amb una sola cita prèvia una mateixa persona podrà presentar diverses sol·licituds per a diferents vehicles.

 

Les empreses i altres persones jurídiques poden beneficiar-se d'esta ajuda?

No. La persona beneficiària ha de ser una persona física.

 

Si el titular del vehicle i el del segur són diferents, qui ha de sol·licitar l'ajuda?

Com a sol·licitant de l'ajuda ha d'aparéixer la persona titular del vehicle que conste en el Registre de Vehicles de la Direcció General de Trànsit, independentment que siga esta o una altra persona el prenedor de l'assegurança.

 

Si soc autònom i el vehicle estava destinat a la meua activitat puc demanar l'ajuda?

Sí. Seran beneficiàries d'estes ajudes les persones físiques, tant si exercixen activitats econòmiques com si no.

 

És necessari adquirir un vehicle per a beneficiar-se d'esta ajuda?

No.

 

El meu vehicle estava afectat per la DANA però ho he reparat en un taller. Puc ser beneficiari?

No. La fi d'esta ajuda és reparar a les persones físiques que hagen patit la destrucció dels seus vehicles per la DANA i és requisit que el vehicle siga declarat sinistre total i haja sigut baixa en la Direcció General de Trànsit amb motiu dels danys causats per la DANA.

 

Qui ha de sol·licitar l'ajuda i presentar-la?

El NIF del sol·licitant de l'ajuda ha de coincidir amb el NIF de la persona que figure com a titular principal del vehicle en el Registre de Vehicles de la Direcció General de Trànsit.

La presentació de la sol·licitud podrà realitzar-se directament pel sol·licitant, mitjançant representant o a través dels professionals que estiguen adherits a un conveni de col·laboració en relació amb la presentació telemàtica de documents amb transcendència tributària davant l'Agència Tributària Valenciana (enllaç al llistat d'entitats que han subscrit este conveni).

Esta ajuda és compatible amb altres?

Sí. És compatible, tant amb la indemnització del Consorci d'Assegurances, com amb l'ajuda estatal per a l'adquisició d'un vehicle com amb qualsevol altra ajuda o subvenció pública que tinga com a finalitat reparar la pèrdua d'un vehicle per la DANA.

Documentació a aportar

No es necessari aportar cap documentació. Únicament és necessari emplenar la sol·licitud amb les dades requerides i declaracions responsables.
 

Tan sols en el supòsit d'acudir a algunes de les oficines post-emergència de la Generalitat per a la presentació presencial de la sol·licitud en representació d'una altra persona serà necessari presentar el model de representació adjunt en l'Annex 1 del Decret:

Model de representació

 

 

Contacte i pregunts frequents

Es recomana la consulta del document de preguntes freqüents abans de contactar per email o telèfon ja que és probable que el seu dubte estiga resolt en aquest.

Document de preguntes freqüents

 

Telèfon de contacte: 960990390

Email de consultes: ajudavehiclesdana@gva.es.